varis tedavisi istanbul

Varis Tedavisi Nedir

Varis Tedavisi Hakkında Çağla ile Yeni Bir Gün Programında Op. Dr. Okan DOST’un Açıklamaları

Varis Tedavisi

Varis tedavi edilmediği müddetçe ilerlemeye devam eder, varis çorabı, ilaç ile tedavi ve bazı yöntemler varisin ilerlemesini durdurmaz sadece yavaşlatır ve şikayetlerin kısmen rahatlamasını sağlar.

Varisi yeniden tanıyalım;

Varis, kirli kanı kalbe taşıyan toplardamarların genişlemesi, kıvrımlı  hale gelmesi balonlaşmasıdır. Burada ki temel sorun toplardamardaki basıncın artarak damar içi tansiyonun yüksekliğidir.

Varisin diğer bir tanımıda, bacaktaki yüzeyel toplardamarların uzaması, düz veya kese şeklinde genişlemesi, incelmesi ve kıvrımlı bir hal alması veya derin ve bağlantı damarlarında ki kapakların bozularak kan akımının geriye kaçması (reflü, kaçak..) durumudur.

varis nedir

Bu nedenle öncelikle toplardamardaki tansiyonu kontrol altına almak ve şişkinliği azaltmak esastır. Atardamarlarda tansiyon yüksekliğine bağlı elastikleşme ve balonlaşma ne kadar önemli ve acil tedavi gerektiriyorsa, toplardamarlardaki elastikleşme ve balonlaşmanın da aynı şekilde ihmal edilmemesi gereklidir. Atardamar sorunları uzuv ve  yaşam kaybına, toplardamar sorunları ise hayat kalitesinin olumsuz etkilenmesine yol açar. Atardamar ve toplardamarda tansiyon yüksekliği tedavisindeki en önemli fark; atardamarda tansiyonu, kalbin çalışmasını baskılama, kılcal damarları genişletme veya kan miktarını azaltma ile düzeltirken, toplardamarlardaki tansiyonu düşürmek için kullanılan ilaçlarla, kılcal damarların büzülmesi ve sıkılaştırılması hedeflenmektedir. Yani mekanizma ters orantılıdır. Tedavi sonrası toplardamarlarda tansiyon düştükçe şikayetlerde de azalma olur. Öncelikle kramplar kaybolur, ödem azalır. Hastanın ayaklarındaki yanma, dolgunluk ve huzursuzluğu zamanla kaybolur. Ancak oluşmuş varis damarları kısmen küçülse de kaybolmaz.

Varis Neden Olur?

Varisin neden geliştiği hakkında kesin bir görüş birliği yoktur ancak bazı kolaylaştırıcı faktörlerin varlığı kabul edilmektedir. Fizyopatolojik olarak varis oluşumunda temel iki etken valvüler yetmezlik ve venöz hipertansiyondur.

Kanı ayaklardan yukarı doğru itmek için, damarlar kaslara ve kanın geriye doğru değil kalbe ve akciğerlere doğru akmasını sağlamak için karmaşık bir tek yönlü valf ağına güvenir. Kaslar ve toplardamar kapakçıkları zayıflarsa veya başarısız olursa, toplardamar yetersiz kalır ve kan kalbe dönmek yerine toplardamarda toplanmaya başlar. Valfler çeşitli nedenlerle zayıflayabilir, ancak düzenli egzersiz ve sağlıklı bir yaşam tarzının venöz yetmezlik örneklerini azalttığı gösterilmiştir. Herkeste, özellikle hamilelik geçirmiş kadınlarda örümcek damarları gelişebilir; ancak, her yaştan kadın ve erkek etkilenebilir.

• Yaş
  • Cinsiyet
  • Genetik
  • Hormonlar ve Gebelik
  • Derin ven Trombozu
  • Tromboflebit
  • Alt Ekstremite Travması
  • Yaşam şekli (uzun süre oturmayı veya ayakta durmayı gerektiren meslekler)
  • Yaşanılan şehrin iklim şartları
  • Obezite
  • Hipertansiyon
  • Diyabet
  • Konjestif Kalp Yetmezliği

Varis Belirtileri Nelerdir

• Görünür “örümcek damarları” mavimsi veya mor bir renklenme
  • Bacaklarda ağrı
  • Huzursuz bacak sendromu
  • Bacakların, ayak bileklerinn veya ayakların şişmesi
  • Alt ekstremitelerde kramp
  • Kaşıntı veya yanma
  • Bacaklarda yorgunluk veya ağırlık
  • Küçük bir yaralanmadan uzun süreli kanama
  • Bacaklarda veya ayaklarda dermatit (kırmızı, kuru, kaşıntılı cilt)

Varis tanısı nasıl konulur

Varis rahatsızlığı göründüğü kadar basit bir rahatsızlık değildir sanıldığından çok daha kompleksdir. Kılcal varis dahi olsa bir bacakta yüzeyel bir varis görünüyorsa altında bunu yaratan bir sebep vardır. Genellikle altta yatan sebepler yüzeyel, derin ve bağlantı damarlarda olan yetmezliklerdir. Halk arasında “iç varis” olarak tanımlanan venöz yetmezliği (varis tanısı) en iyi ve doğru şekilde renkli doopler ultrasonografi ile konulur.

Biz temelde varis tedavisi yaparken By-Pass Damarlarının korunmasını hedefliyoruz ve çoğunlukla mikrocerrahi yöntemini tercih ediyoruz. Diğer tedavi yöntemlerini şöyle sıralayabiliriz;

• Koruyucu varis tedavileri (bacaklara soğuk su uygulamak, ayakları yükseğe kaldırmak vs.)
  • Medikal tedavi (İlaç tedavisi)
  • Cerrahi tedavi (Ameliyatlar)
  • İğneli tedaviler (Skleroterapi , Köpük varis tedavisi)
  • Ameliyatsız tedaviler ( Radyofrekans yöntemi ile tedavi, Lazerle varis tedavisi, Tutkal)